Thanksgiving break en examen week - Reisverslag uit Philadelphia, Verenigde Staten van Jantien - WaarBenJij.nu Thanksgiving break en examen week - Reisverslag uit Philadelphia, Verenigde Staten van Jantien - WaarBenJij.nu

Thanksgiving break en examen week

Door: Jantien

Blijf op de hoogte en volg Jantien

08 December 2011 | Verenigde Staten, Philadelphia

Het is weer een tijdje geleden dat ik heb geschreven.. Ik zeg dat nu iedere keer als ik wat schrijf want het is ook gewoon zo. Tijdens mijn high school jaar in Amerika hield ik jullie allemaal ongeveer om de 2 weken op de hoogte, helaas heb ik daar nu echt geen tijd voor. Voor school moet ik een hoop doen en daarnaast ook nog andere verplichtingen zoals krachttraining enzovoort. Maar nu heb ik winter vakantie maar daar kom ik later wel op terug.

Een paar weken terug was 1 van Amerikas belangerijkste (lekkerste) feestdag: Thanksgiving! Thanksgiving valt altijd op de derde donderdag in November dus in dit geval was dat 24 November. Maandag en dinsdag hadden we gewoon nog lessen maar daarna hadden we vanaf woensdag tot en met zondag een kleine vakantie. Het was de eerste vakantie sinds de lessen zijn begonnen en ik was er ook wel behoorlijk aan toe. Ik had al ver van te voren afgesproken dat ik het bij Julie zou gaan vieren, dus had ik mijn vlucht van Phily naar Syracuse al een tijd geleden geboekt.

Mijn vlucht was op dinsdag avond om 7 uur. Ik wordt altijd al helemaal nerveus als ik er aan denk om vanaf Philly te vliegen. Het is een vreselijk geode daar altijd en vluchten worden om de haverklap gecancelled of enorm lang vertraagd. Het zit al helemaal niet mee als het ook nog eens slecht weer is. Hier zeggen ze “it’s always sunny in Philadelphia” (het is altijd zonnig in Philadelphia) nou heus niet hoor!

De hele dag regende in Philadelphia die dinsdag dat ik vertrok en aangezien US airways z'n boeltje niet eens bij elkaar heeft als het prachtig weer is verwachtte ik al de hele dag dat ik wel wat vertraging op zou oplopen. Toen ik voordat ik naar het vliegveld vertrok op mijn computer naar de vluchten keek zag ik al dat mijn vlucht 45 minuten vertraging had. De vlucht voor mij van 5:09PM zou moeten vertekken had al 1,5 uur vertraging dus zou niet vertrekken tot half 7. Ik zag de bui al helemaal hangen en ben als een malle naar het vliegveld gegaan en ben "Standby" gaan staan voor de 5:09PM vlucht die dus pas om half 7 zou vertrekken. Helaas was ik "standby" nummer 12 en was de kans super klein dat ik die vlucht zou halen. Mijn vlucht van 7 uur was inmiddels vertraagd tot half 9.
Toen de vlucht van 5:09 om half 7 op punt van vetrekken stond werd de lijst van de "standby" mensen bij langs gegaan en bleken een heleboel mensen niet te zijn komen opdagen van die lijst. Gelukkig zat ik dicht bij de meneer die de namen omriep en drukte ik mijn ticket in zijn handen en was ik de laatste standby op die vlucht. wat een mazzel kont was ik!! Opzich ook wel een beetje lullig van mij aangezien er nog veel meer mensen op standby stonden die al sinds 12 uur op het vliegveld waren omdat hun vlucht gecancelled was, maar helaas pindakaas normaal wacht ik altijd uren ;). Deze vlucht eerder vertrok op de tijd dat mijn huidige vlucht zou moeten vertrekken! Dus uiteindelijk kwam ik om 8 uur aan op Syracuse en hoefde Julie en haar familie een keertje niet op mij te wachten haha.
Ik kan nog steeds niet geloven dat het allemaal zo ik gelopen en dat ik zo'n mazzel hebt gehad. Toen we in de auto terug naar Julie's huis reden keek ik online naar de status van mijn huidige vlucht en die was nog meer vertraagd naar 10 uur haha.

Woensdag ben ik met Julie naar het casino gegaan en hebben we gezellig bingo gespeeld met nog 1000 andere (meestal bejaarde) mensen. Helaas zoals iederekeer niet gewonnen maar een vrouw naast ons had wel het geluk en won 2 keer! Een prijs van 800 Dollar en een prijs van 1200 Dollar..

Donderdag was het Thanksgiving en wat dat inhoud voor de gemiddelde Amerikaan is: ‘s ochtends naar de Parade kijken op TV die in New York City gehouden wordt, daarna je helemaal vol proppen met kalkoen en ander eten, na het eten kijken de meeste mensen American Football en dan valt iederen in slaap. Mijn Thanksgiving was ietje anders. ‘s ochtends keken Julie en ik naar de parade op TV, daarna gingen we naar Julie haar broer en zijn vrouw om daar te gaan eten. Ze wonen richting de adairondacs (een natuurgebied) en ze zijn net verhuisd naar een nieuw huis in het bos. Een super locatie en er lopen daar ook geregeld herten, wolfen en beren rond! Helaas geen van allen gezien maar het was nog steeds heel erg gezellig. Julie haar ouders, 2 oudere broers en de vrouw van haar oudere broer was daar. Het eten was heerlijk! Na het eten hebben we nog gipsen kerstvormpjes geschilderd wat echt heel erg leuk was. Ik kan me niet herinneren wanneer de laatste keer is dat ik geschilderd heb voor de lol. Rond een uur of 8 ‘s avonds gingen we weer richting Julie haar huis en al vrij snel zijn we naar bed gegaan. We gingen zo vroeg naar bed omdat om 12 uur snachts, de dag na Thanksgiving het “black Friday” is. Overal hebben ze hele goede sales en zijn de winkels als vanaf middennacht open. Julie en ik zijn om 1 uur opgestaan om naar de mall te gaan. Het was echt super druk en aangezien er geen daglicht(nachtlicht) binnen die mall komt had ik echt het idee dat het een zaterdag middag was, zo druk was het. Na het een en ander gekocht te hebben gingen we rond half 5 weer naar Julie haar huis.

Zaterdag ben ik met Julie en haar ouders naar New York City gegaan. We gingen kijken naar een groote show in “the radio city music hall”. Dat is een enorm theater en was ook helemaal vol. Het was een dans show me onderandere de “rockettes”. Ik had er nog nooit van gehoord van te voren maar het is een dansgroep met alleen maar vrouwen dansen maar allemaal doen ze het zelfde en ziet er echt gaaf uit. (ik ga proberen de foto’s up te loaden zodat je kan zien wat ik bedoel) De show begon om 1 uur en was om half 3 afgelopen dus hadden we de rest van de dag om lekker door NYC te lopen en te shoppen.

Maandag ochtend vroeg vertrok ik weer met het vliegtuig naar Philly aangezien ik nog 1 les week had en daarna nog 3 dagen met examens. Dit was zeker de drukste periode uit dit semester. Afgelopen maandag had ik 1 examen, op dinsdag 2 examens en gisteren mijn laatste examen!! Nu heb ik lekker vakantie!!

Deze eerste periode op school is verbazingwekkend goed gegaan. Ik had echt verwacht dat ik veel meer moeite zou hebben maar mijn cijfers zijn echt prima en zoals ik al in een eerder weblog had gezegd: ik ben echt een beetje een nerd geworden haha.

Gisteren na mijn laatste examen heb ik me hele kamer opgeruimd en klaar gemaakt om mijn kamer achter te laten voor meer dan een maand! Ik ben om 4 uur smiddags naar Julie in Rochester gevlogen, en om 26 December (over 18 daagjes) vlieg ik naar Nederland. Ik heb onwijs veel zin om iedereen te zien en gewoon even lekker thuis te zijn. Maar eerst heb ik hier nog 2 en halve week om lekker vakantie te vieren en kerstmis op zijn Amerikaans weer mee te maken:)

Ik heb de foto's van de Thanksgiving break upgeload! dit is de link:

als die link niet werkt ga dan naar www.picasaweb.google.com/jantiennn2 en klik op de Thanksgiving break album.

Ik zie jullie snel en als ik niet de kans krijg voor nog een weblog voordat ik weer in Nederland ben dan wens ik iedereen een hele fijne kerst!:)

Liefs Jantien

• 08 December 2011 - 23:03

Leontien:

Super leuk om te lezen Jantien! Ik ben en blijf jaloers!!

xxx

• 09 December 2011 - 10:11

Pien:

hee avontuurlijk schatje van me! Klinkt allemaal onwijs gezellig en goed! Enneuh....hoe gaat het met de lijn, word je weer een beetje een porky zoals vorig jaar? nee he,,hahaha
    Ik verheug me erop om je te zien met oma's verjaardag, te gek dat je er bij bent!
    geniet van je vakantie en doe je Amerikaanse familie de hartelijke groeten!

hele dikke kus

• 09 December 2011 - 10:16

Pien:

en kom eens door met die foto's...je moet al van een half jaar gaan uploaden he!!

• 12 December 2011 - 20:29

Geralda:

Hé Jantien, wat een leuk verhaal en wat grappig dat je zo mooi in al die Amerikaanse tradities wordt ingewijd.. Kalkoen Vind je het af en toe geen raar volk, midden in de nacht shoppen en zo?
    En wat een indrukwekkende show met al die dansers, ik zou er zó naar toe willen, geweldig! Die Adairondacs heb ik wel eens herfstfoto's van gezien, prachtig.
    Ik hoop dat je gauw weer foto's stuurt, zo leuk om te zien!
    Liefs en fijne vakantie!